A BLOG ABOUT NOTHING

Snön faller och SJ med den…

February23

Tågkaoset. Så kalls det i medierna. Läste även att det kallats “SJ-kaoset” igår i någon blaskas rubriksättning.
En rubriksättning som visar på djup okunskap.

Men! Innan jag börjar förklara varför så vill jag säga två saker;

1. Jag har största medlidande med de människor som fått sitta fast på tåg i över femton timmar.

2. Det är väldigt dåligt att informationsbiten har havererat. Som kommunikatörsstudent kan jag hålla med om att SJ inte dragit de skarpaste stenarna.

Men! Men men men…

Många tror att i Sverige är det SJ som sköter all tågtrafik, de sköter spår och de har totalt monopol.
Här finns några fel.

1. SJ AB sköter främst tågtraffiken på de längre fjärrsträckorna, där de har haft monopol. Exempelvis sträckor som Sthlm-Gbg. Men! SJ har inte monopol på de mindre linjerna, där andra operatörer och lokaltrafiksbolag istället verkar. Då dessa inte anses vara lika kritiska i järnvägens infrastruktur.

2. SJ sköter inte spårunderhåll. Detta är en del som sköts av Banverket. Denna statliga myndighet bildades år 1988 (reds anm; stod tidigare 2001, men ändrat till det korrekta årtalet 1988. Tack Roger!). SJ AB behöll dock övrigt ansvar. Men 2001 splittades SJ AB också, men man behöll varumärket och persontrafiken, de blev ett helägt aktiebolag. I övrigt delades de upp i flera olika helstatligt ägda aktiebolag, men det dök även upp halvstatliga aktebolag, som exempelvis Green Cargo (stor andel av dagens godstrafik) och Jernhusen (driften av landets tågstationer). Vad gäller spårunderhållet ligger detta på Banverket. En statlig myndighet som ska fungera likt Vägverket. Dvs ta hand om en viktig trafikbelagd infrastruktur. Alltså, staten ska se till att tågbanorna är farbara!

Kort om Banverket; detta är en myndighet som är uppdelad i två delar. En strategisk del och en utförande del. Den strategiska delen fungerar som en vanlig myndighet. De planerar tågtraffiken och även järnvägarnas underhåll, samt driftsäkerhet. Den utförande är dock konurrensutsatt. Vilket innebär att de inte alltid utför det som den strategiska delen beslutat. Dessa utföranden kan upphandlas av mindre andra privata bolag.

Alltså. Många parter inblandade för att se till att underhållet ska fungera. Finns utrymme för många luckor och dåliga utföranden.

3. År 2009 avreglerades monopolet helt. Men inga andra bolag har än så länge gjort anspråk på de längre sträckorna.

Sverige var ett av de första länderna i Europa att bolagisera sin järnvägsmyndighet. Vad gäller persontrafik och godstraffik så har Sverige varit ett av de första länderna i Europa att släppa in andra operatörer på spåren.

Med så här många olika bolag och företag kring järnvägen är det inte konstigt att kommunikation och samordning dem emellan går sådär. Ska ett spårfel i Grums fixas så måste ett operativt bolag (gods/person) meddela att den är trasig, Banverket ska besluta om att fixa den. Sen ska detta läggas på kanske Nisses underhållsfirma, om nu inte Banverket tagit upphandlingen själv.

Så. Då har ni en okej överblick över hur svenska järnvägen fungerar.

Nu till problemet. Det snöar mycket. Extremt mycket! Det är inte konstigt att Banverket inte hinner se till att alla växlar fungerar som de ska, samt att spåren är farbara. Som ni förstår finns de få myndigheter eller företag som kan ha en personalstryka anställd av den storlek som krävs för att kunna hålla alla Sveriges järnvägar rena från snö. Sverige är stort och har mycket järnväg.

Anställ lite personal då Banverket, säger ni. Inte helt enkelt.

Man får inte beträda järnvägsspår utan en riktig utbildning. Det är stora risker för olyckor vid rangerbangårdar och ute på banorna. Det är inte helt ovanligt att rälsskottare blivit påkörda eller att olyckor inträffat då det varit dålig uppmärksamhet. Dessutom kan man inte ständigt ha en så stor personastyrka anställd, då det under vår, sommar och höst inte alls behövs så många sntällda.

Så. De problem som uppstår nu med banor som ej är farbara hör till järnvägen i Sverige under vintertid. Speciellt nu när vi har extrema mängder snö.

Många säger; att man inte lär sig att vi har snö här varje år, men ändå får bolagen problem att köra.

Jag säger; att folk inte lär sig att tågtrafiken i Sverige inte är helt att lita på under den snöiga vinterperioden. De borde ju veta det nu efter alla år vi haft vintrar och tågen inte gått.

Kanske får man planera sina transporter på annat sätt? Buss? Har man ett viktigt möte kan man inte förlita sig på att ta ett tåg som ska vara framme en timma innan mötet. Då är man dålig på att planera. Kanske får man åka daagen innan om man nu måste ta tåg? Annars är, som sagt, buss ett MYCKET bra alternativ.

Men. Visst. Jag håller med om att vagnsproblem inte kan belastas Banverket. Där måste respektive bolag ta hand om sina vagnsparker. Dock har det stora problemet nu inte varit vagnarna utan spåren.

För att Sverige skulle haft bra och moderna spår att räkna med såhär år 2010 så skulle man börjat satsa på järnvägens infrastruktur för ungefär 20 år sedan. Men detta har inte gjorts.

Kanske dags för väljarna att skälla ut politikerna att vi måste lägga mer pengar på vår järnväg?

Så att Banverket får större budget att lägga på underhåll. Och framförallt modernare spårdragningar.

Avslutningsvis; järnvägsbranschen är komplex. Och komplexare lär den bli nu när även andra operatörer ska börja ockupera stamsträckorna. Då kommer svenskarna att märka att det inte bara är SJ som får svårt att fara på oplogade banor. Och framförallt blir det kul när detta kommer leda till fler byten och längre restider. Spårkapaciteten är redan idag överbelastad. Har svårt att se att vi kan tränga in fler operatörer som de är idag, vilket innebär att SJ måste minska sin andel. Som i sin tur kan, jag säger kan, leda till sämre sträckningar och mer snårigt att ta sig från Örebro till Malmö exempelvis. Och speciellt då man ska boka biljetter på flera olika bolag, vilket säkert tågresebutiker kan boka åt en, men för ett dyrare pris.

Även godstrafiken är lidande i form av bristande spårkapacitet och överfulla bangårdar. Godstrafiken har redan många olika operatörer och fler lär det vilja bli.

Men. Vi hoppas på det bästa.

Enda sättet att klara av tågtrafiken och hitta nya sätt att klara våra vintrar är att sattsa mer pengar på Sveriges järnvägsnät. Och det kan bara politikerna ordna.

Jag citerar Ulf Lundell; Snön faller och vi med den…

***

Om någon av er finner fel i mina uppfattning om hur den svenska järnvägen är uppdelad och hur den fungerar, skriv gärna det i en kommentar.

posted under Notes about nothing
25 Comments to

“Snön faller och SJ med den…”

  1. On February 23rd, 2010 at 09:00 Sara Says:

    Tack Fredrik, bra förklaring! Även om det är så att människan “glömmer” att vi har vinter varje år får vi inte glömma att det är en riktig vargavinter iår. Så här mycket problem har det inte varit tidigare år, det har varit problem men inte i samma utsträckning. DET måste alla ha en förståelse för, om vi inte haft den här kylan på typ 60 år kan vi inte begära att vi ska vara rustade för den. Vi brukar ha milda vintrar… Och på 60 år har det skett generationsskiften. Inse fakta, vi är inte rustade för det här. Fine. Inget att brusa upp för, bara blicka framåt!

  2. On February 25th, 2010 at 21:03 Freddie Fredfeld Says:

    Sara: tack själv :) kul att du gillade läsningen. och ja du har helt rätt! :)

  3. On March 19th, 2010 at 13:26 Roger Says:

    Ett bra inlägg, dock:

    Banverket bildades redan 1988 då dom tog över infrastrukturen och SJ körde tågen, inte 2001.

    http://www.banverket.se/sv/Webbfunktioner/Toppmeny/OM-BANVERKET.aspx

  4. On March 21st, 2010 at 23:49 Freddie Fredfeld Says:

    Roger: tack tack! Bra där, en miss av mig. Ska gå in och redigera :)

  5. On August 24th, 2014 at 09:34 frederick Says:

    decrement@vocalist.irishmen” rel=”nofollow”>.…

    ??????? ?? ????!…

  6. On August 26th, 2014 at 20:11 shannon Says:

    eclat@unknowns.confucius” rel=”nofollow”>.…

    ???!…

  7. On November 19th, 2014 at 10:39 kenny Says:

    proust@hoffa.pachinko” rel=”nofollow”>.…

    ñïñ!!…

  8. On November 21st, 2014 at 11:27 micheal Says:

    wheezing@tapdance.chases” rel=”nofollow”>.…

    good!…

  9. On November 23rd, 2014 at 03:45 jimmy Says:

    shade@knocked.correspondent” rel=”nofollow”>.…

    ñýíêñ çà èíôó!!…

  10. On November 27th, 2014 at 08:59 derrick Says:

    malocclusion@opinionated.feline” rel=”nofollow”>.…

    áëàãîäàðþ!!…

  11. On December 10th, 2014 at 10:08 benjamin Says:

    plumped@fichte.avail” rel=”nofollow”>.…

    ñïñ çà èíôó!!…

  12. On December 17th, 2014 at 20:32 ray Says:

    subnormal@ignored.subcontinent” rel=”nofollow”>.…

    áëàãîäàðåí!!…

  13. On December 19th, 2014 at 05:44 Isaac Says:

    bashaw@margo.outlines” rel=”nofollow”>.…

    ñïàñèáî çà èíôó!…

  14. On January 14th, 2015 at 10:54 Julian Says:

    over@lyin.silken” rel=”nofollow”>.…

    tnx for info!!…

  15. On January 21st, 2015 at 06:18 angel Says:

    carlyles@trample.neatly” rel=”nofollow”>.…

    thanks for information!…

  16. On January 24th, 2015 at 15:35 franklin Says:

    differentiating@plague.temporal” rel=”nofollow”>.…

    ñïàñèáî….

  17. On February 4th, 2015 at 21:09 Marvin Says:

    sonatas@romanticizing.sylvan” rel=”nofollow”>.…

    ñïñ!…

  18. On February 4th, 2015 at 21:45 Byron Says:

    sloppy@yorker.angel” rel=”nofollow”>.…

    hello!…

  19. On February 4th, 2015 at 22:19 Bobby Says:

    nodes@yaws.smaller” rel=”nofollow”>.…

    thanks for information….

  20. On February 7th, 2015 at 10:13 hector Says:

    budge@constable.unself” rel=”nofollow”>.…

    ñýíêñ çà èíôó….

  21. On February 7th, 2015 at 10:46 Rex Says:

    wonduh@knocking.kissin” rel=”nofollow”>.…

    ñïñ çà èíôó!!…

  22. On February 9th, 2015 at 15:49 kenneth Says:

    leninism@portsmouth.rembrandts” rel=”nofollow”>.…

    ñïàñèáî çà èíôó….

  23. On February 9th, 2015 at 16:24 Nelson Says:

    stylization@antiredeposition.divan” rel=”nofollow”>.…

    ñïñ!!…

  24. On February 13th, 2015 at 04:16 Jessie Says:

    boomed@frenetic.caning” rel=”nofollow”>.…

    good info….

  25. On February 14th, 2015 at 04:30 alfonso Says:

    unlike@underlie.amplified” rel=”nofollow”>.…

    tnx for info!!…

Email will not be published

Website example

Your Comment: