A BLOG ABOUT NOTHING

PR 101

October27

Jag läser PR- och informationsprogrammet vid Örebro Universitet. Det här med PR tycker jag är intressant. Att skapa intresse och snack kring något som kanske inte är så intressant. Det finns hundratals briljanta reklamkampnajer som skapats och gett PR-utrymme för de minsta av märken.

Det är en sak att marknadsföra en produkt och en annan när det kommer till personer.

Jag hanterar i dagsläget landslagsskridskoåkaren Johan Röjlers pressfrågor. Detta i en väldigt liten skala. I ärlighetens namn känner inte den stora massan till Johan. Han är välkänd i skridskokretsar. Där är hans varumärke starkt, med tanke på att han är en av Sveriges mest framgångsrika skridskoåkare just nu.

I Johans fall handlar det inte om att bli känd hos den stora massan. Hos Svensson. Den status han har som skridskoåkare i sina egna kretsar räcker gott och väl. Egentligen. När vi jobbar kring Johans kontakt med media handlar det mycket om att upprätthålla informationen.

Det är inte alltid ett pressmeddelandet mynnar ut i en artikel och att det blir direkt PR för sporten och Johan själv. Men det innebär inte att pressmeddelandet är verkningslöst. Medierna tar trots allt del av informationen. All denna info de samlar på sig kan i nästa artikel generera större utrymme, för att journalisterna har kött på benen när de väl ska skriva.

När man sysslar med sporter som inte har en bredare publik än de som håller på med dem så måste man vara konsekvent i sin information, ihärdig. Pressmeddelanden till lokalpressen är briljant. Att sakta bygga ett varumärke på hemmaplan underlättare att bygga vidare till nästa nivå.

I det här fallet är Johan långt fram. Han är välkänd inom det lokala idrottslivet. Och inom världseliten när det gäller skridsko. I Norge och Holland vet fler vem Johan är än i Sverige. Mycket pga sportens framgångar där.

Vi jobbar med att upprätthålla det här.

Pressmeddelanden är vårt viktigaste vapen!

För att få Johans varumärke kännt på en riksnivå krävs större framgångar, förmodligen i form av en medalj i det kommande OS-mästerskapet.

En av de första sakerna jag tyckte Johan skulle göra var att börja Twittra. Då han inte har en egen hemsida och det faktiskt finns folk som vill följa med i Johans vardag och framgångar på skridskoovalerna. Ni hittar honom på http://twitter.com/johanrojler

posted under Notes about nothing
2 Comments to

“PR 101”

  1. On October 27th, 2009 at 15:27 eremo Says:

    vi kommer kunna utbyta tips framöver.
    men det är en jävla skillan på “på grund av” och “tack vare”. bara så du vet. puss.

  2. On October 29th, 2009 at 20:02 Freddie Fredfeld Says:

    Ja, fast jag tycker egentligen inte “på grund av” är negativit, om man själv inte väljer att tolka det så. “Pga” är väldigt neutralt. “Tack vare” är att man lägger det positiva i läsarens famn.
    Iof kunde jag mycket väl ha använt “Tack vare” här då det jag vill förmedla ÄR positivt.

    Men tips kommer utbytas :)

Email will not be published

Website example

Your Comment: